فارابی سیردریا ساحلیدهگی فاراب(اۉترار) دېگن شهرده تورکی قبیلهگه منصوب حربی خذمتچی عایلهسیده تولد تاپدی. بۉلهجک فیلسوف باشلنغیچ بیلیمینی اۉترار ده آلگندن سۉنگ، اۉقیشینی بینکت، سمرقند و بخاراده دوام اېتدیردی. فارابی علمینی یینه ده چوقورلشتیریش مقصدیده بغدادگه یۉل آلدی. عالم یۉل- یۉله کی اېران نینگ ییریک شهرلری ری، همدان، اصفهان و باشقه جایلرده بۉلدی. بغداد ده یقین و اۉرته شرق مملکت لریدن کېلگن طلبه و عالملر تۉپلهنگن اېدی. بو یېرده کۉزگه کۉرینگن عالم و فضلا لر بیلن تنیشدی، یونان فلسفی مکتبی، تورلی فن ساحه لری نماینده لری بیلن اوچرهشیب، اولردن علم سیرلرینی اۉرگندی. مثلن ابوبشر متا بن یونس( 870-940) دن یونان تیلی و فلسفه سینی، یوهانّه بن هیلان( 860- 920) دن اېسه طبیات و منطق علمینی اۉرگندی. بعضی تاریخی منبعلرده کېلیتیریلیشیچه فارابی 70 دن آرتیق تیلنی بیلگن.
عالم 941- ییلدن دمشق ده محتاجلیکده کون کېچیره باشلهدی. شونگه قرهمی علم بیلن شغللنهدی، فلسفه و باشقه فنلر ساحه سیده تدقیقات ایشلری آلیب بارهدی. او الیپّا( حلب) حاکمی سیف الدوله ابوالحسن علی( حکمرانلیک ییللری 943-967) التفاتی و حرمتیگه سزاوار بۉلهدی. چونکی او عالملرنینگ حامی سی صفتیده تنیلگن اېدی. حاکم فارابی نی اۉز سراییگه تکلیف اېتهدی، لېکن او سرای گه بارمسدن، اېرکین حیات کېچیریش نی معقول کۉرهدی. شونگه قره مسدن، علامه نینگ حلب ده گی حیاتی سېر- محصول بۉلدی، بو یېرده اۉزی نینگ کۉپلب اثرلرینی یازدی. فارابی 949-950 ییللر مصرده، سۉنگره دمشق ده یشهدی و عمری نینگ آخیرگی کونلرینی شو یېرده اۉتکزدی. او دمشق ده گی " باب الصغیر" قبرستانیگه دفن اېتیلگن.
موجود معلوماتلرگه قره گنده، فارابی 160 دن آرتیق اثر یازگن. لېکن اولرنینگ اکثریتی بیزگچه یېتیب کېلمهگن. شونگه قرهمی، موجود رساله لری نینگ اۉزی اونینگ بویوک عالم اېکنلیگی دن دلالت بېرهدی.
فارابی نینگ اساسی اثرلری: " فلسفه نی اۉرگنیش دن آلدین نیمه نی بیلیش کېرهکلیگی تۉغریسیده"، فلسفی سواللر و اولرگه جوابلر، انسکلاپیدیه دن منطق بۉلیمی نینگ بیر قسمی، تعلیقات( شرحلر)، انسان اعضالری حقیده رساله، بۉشلیق حقیده مقاله، دانالیک اساسلری، فلسفه نینگ معناسی و کېلیب چیقیشی، حیوان اعضالری، فونکسیه و پوتنسیه سی، منطق تۉغریسیدهگی رساله گه مقدمه، منطق علمیگه کیریش، علملرنینگ کېلیب چیقیشی حقیده، موسیقه حقیده کتته کتاب، بخت- سعادت گه اېریشو حقیده ، مساله لر ماهیتی، بویوک کیشی لرنینگ نقللری، علملر حسابی، حکمت معنالری، "عقل تۉغریسیده"، علملر و صنعتلر فضیلتی، قانونلر حقیده کتاب، فلک حرکتی نینگ دایمی لیگی حقیده، شعر و قافیه حقیده سۉز، حجم و مقدار حقیده سۉز، موسیقه حقیده سۉز، فزیک اصوللری حقیده کتاب، فضیلتلی خُلقلر، فاضل شهر اهالی سی نینگ فکرلری، جسملر و واقعه لرنینگ ابتداسی حقیده، وباشقه لر. فارابی اثرلری 20-عصرنینگ 70-80 ییللریده تاشکېنت و آلماتا ده فلسفی رساله لر، منطقی رساله ، ریاضی رساله لر، اجتماعی- اخلاقی رساله لر، تدقیقات لر و ترجمه لر ناملری آستیده روس تیلیده نشر اېتیلگن.
فارابی نینگ علم-فن آلدیدهگی خذمتلریدن بیری اونینگ یونان متفکرلری اثرلرینی شرح لگنلیگی و اولرنی ینگی غایه لر بیلن باییتگنلیگی دیر. علامه ، اېنگ اولا، ارسطو اثرلریگه شرحلر بیتگن، اونینگ فلسفی غایه لری نینگ ترغیباتچی سی و دوامچیسی صفتیده تنیلگن. فارابی نینگ، شونینگ دېک، افلاطون، الکسندر افرودزیسکی، یوکلید، تالمی، پارفیری اثرلریگه هم شرحلر یازگنلیگی معلوم. بولردن تشقری، هیپوکیرات، ایپیکور، انکساگر، دیاگین، سقراط، اثرلریدن خبردار بۉلگن همده ایپیکورچیلر، ستاکلر، پیفاگارچیلر، کینیکلر مکتبلرینی یخشی بیلگن.
فارابی اۉرته عصرده مکمل حسابلنگن علملر تصنیفینی یرهتدی. او "علملرنینگ کېلیب چیقیشی حقیده"، علملرنینگ تصنیفی حقیده ناملی رساله لریده اۉشه دورده معلوم بۉلگن 30 گه یقین علم ساحه سی نینگ تصوفی و تفصیلاتینی بیان قیلیب بېردی. متفکر طبعیت و انسان اۉرگانیزمی گه خاص بۉلگن طبعی جریانلرنی اۉرگنوچی علم ساحه لرینی بیرینچی اۉرین گه قۉیدی.
فارابی علملرنی تصنیفلشده بارلیق خصوصیتلری نینگ تحلیلیدن و اولرنینگ فنده عکس اېتیشدن کېلیب چیقه دی. اونینگ تصنیفی، اېنگ اولا، طبیعت نی، تفکر و نطق نی، تیل و منطق نی اۉرگنیش گه قره تیلگن. فارابی گه کۉره، علملرنینگ تصنیفیدن مقصد حقیقت نی اۉرگه نیش و تصدیقلشدن، اونی یالغاندن فرقلشدن عبارت. عالم نینگ فکریچه، فنلر و عمومن بیلیملر بارلیقدن کېلیب چیقیب، بارلیقنی اوزاق وقت اۉرگه نیش اساسیده توپله نیب باره دی. تورلی علملر بیر-بیرینی انکار قیلمه یدی، بلکی اۉز ارا بیر-بیری بیلن باغلیق حالده رواجلنه دی. اولر دنیانی ادراک قیلیشگه و انسانلرنینگ بخت- سعادتگه اېریشیشگه قره تیلگندیر.
فارابی نینگ فنلر تصنیفیده طبعی و اجتماعی فنلر اۉز وظیفه سیگه کۉره بیر-بیریدن فرق قیلهدی. مثلن، ریاضی، طبعیت شناسلیک و میتافزیک علملری انسان عقل- ذکاوتینی باییتیشگه خذمت قیلهدی، شعریت و منطق اېسه فنلردن تۉغری فایدهلنیش نی، بیلیملرنی باشقه لرگه تۉغری توشینتیریش، یعنی عقلی تربیه اوچون خذمت قیلهدی. سیاست، اخلاق سناسلیک و پیدالوژیک که عاید بیلیملر کیشی لرنینگ جماعه گه بیرلشووی، اجتماعی حیات نینگ قانون و قاعده لرینی اۉرگتهدی. خلص، فارابی نینگ علملر تصنیفی تۉغریسیدهگی معلوماتی اۉرته عصرده تورلی فنلرنینگ رواجیده مهم اهمیت گه اېگه بۉلدی، کېینگی دورلرده یشهگن عالملر اوچون قۉلنمه وظیفه سینی اۉتهدی.
فارابی بارلیق معماسینی "وجود واجب" و " وجود ممکن" تعلیماتیدن کېلیب چیققن حالده توشونتیردی. اونینگچه، "وجود واجب" برچه موجود یاکی پیدا بۉلیشی ممکن بۉلگن نرسه، جسم و ماده لرنینگ بیرینچی سببچی سی دیر. فارابی الله گه بیرینچی سبب، بیرینچی ماهیت، دېب تعریف بېرهدی. الله بیرینچی سبب صفتیده باشقه سبب و تورتکی گه محتاج اېمس. او یرهتهدی، لېکن باشقه نرسه لر تامانیدن یرهتیلمهیدی. " وجود ممکن" اېسه برچه یرهتیلگن، موجود بۉلگن و یرهتیلهجک نرسه و اشیالرنی انگلهتهدی. فارابی طبعیت، اشیا و جسملرنینگ تورلی شکللری معین ایزچیلیک و ضروریت بۉییچه یوز بېرهدیگن تدریجی جریانلر اساسیده پیدا بۉلهدی، دېب حسابلهیدی. بوتون موجوداتنی سبب- عاقبت نقطهی نظریدن 6درجه(سبب) گه بۉلهدی.الله- بیرینچی سبب، ایککینچی سبب اېسه آسمان جسملری، سۉنگ فعال عقل، جان( النفس)، شکل( الصورت)، ماده یاکی اشیالر ( الماده). الله- واجب الوجود، یعنی ضروری موجودلیک بۉلسه، قالگنلری- وجود ممکن، یعنی امکانی موجود نرسه لردیر. بولر بیر-بیری بیلن سببی باغلهنگن. الله، یعنی "وجود واجب" بیرینچی بۉلیب عقل فعالنی یرهتهدی. عقل اېسه هربیر سیاره گه خاص عقل نی یرهتهدی. اېنگ سۉنگگی سماوی عقل نتیجه سیده یېرده گی عقل- روح و برچه مادی جسملر، یعنی 4 عنصر: توپراق، هوا، آلاو، سوو پیدا بۉله دی. 4عنصردن اېسه نباتات عالمی، حیوانات عالمی، انسان ذاتی و ناتیریک طبعیت وجود گه کېلهدی. اۉرگانیک عالمگه اۉسیملیک روحی، حیوانی روح و انسانی روح خاص دیر. جسملرگه حرکت خاص بۉلیب، اولر اۉز ارا بیر-بیری بیلن باغلهنگن.
فارابی نینگ جینوسیولوژیک قرهشلری، یعنی بیلیش حقیدهگی تعلیماتی اجتماعی- فلسفی فکر رواجی تاریخیده علاحیده اۉرین نی اېگللهیدی. متفکرنینگ بو باره ده گی فکرلری اونینگ "منطق تۉغریسیده رساله گه مقدمه"، "منطق قه کیریش"، "عقل تۉغریسیده"، "فلسفه نینگ معناسی و کېلیب چیقیشی" و باشقه اثرلریده تحلیل قیلیب بېریلگن. متفکر انسان یېر یوزیدهگی عالی موجودات اېکنلیگینی تاکیدلب، اونینگ قابلیتی گه، تېوه رک- اطرافیگه نرسه و حادثه لرنی ادراک قیلیش کوچیگه کتته بها بېرهدی. فارابی اۉز اثرلریده بیلیش شکللری، انسان نینگ روحی حالتی، جان و تنه نینگ اۉز ارا مناسبتی، منطقی فکرلش تۉغریسیدهگی ملاحظه لرینی بیلدیرهدی. اونینگ ایتیشیچه، انسان نینگ بیلیش، روحی قابلیتلرینی میه باشقرهدی، یورهک اېسه برچه اعضالرنی حیات اوچون ضرور بۉلگن قان بیلن تامین لنوچی مرکز وظیفه سینی بجرهدی. فارابی "علم و صنعت نینگ فضیلتلری حقیده" کتابیده طبعیت نی بیلیش نینگ چېکسیزلیگینی، بیلیم بیلمسلیکدن بیلیشگه، سببیت نی بیلیشدن عاقبت نی بیلیش گه، واقعه دن جوهرگه قرهب باریشنی اوقتیرهدی. انسان واقع لیکنی ادراک، سېزگی، خاطره، تصور، منطقی تفکر، عقل ، نطق و باشقه واسطه همده اصوللر آرقه لی بیله آله دی. عالم حسی و عقلی بیلیش موجودلیگینی، اولر بیر-بیریدن فرق قیلیشینی هم ایتیب اۉتهدی. حسی بیلیشده سېزگی و اعضالری یاردمیده اشیالر، نرسه و حادثه لرنینگ معین صفتلری بیلیب آلینهدی. شو بیلن بیرگه، سېزگی آرقهلی نرسه و بویوملرنینگ مهم بۉلمهگن تامانلری هم ادراک قیلینهدی. عقل آرقهلی اېسه بویوم صفتلرینی موهوملشتیریش آرقه لی اونینگ ماهیتی و عمومی تامانلری بیلینهدی.
فارابی عقلنی، بیر تاماندن، روحی قوت، یعنی توغمه، ایککینچی تاماندن، تعلیم تربیه نینگ محصولی اېکنلیگی نی تاکیدلهیدی. فارابی دولت نی باشقه ریشده، قانونلرگه عمل قیلیشده، کیشیلر ارا مناسبتده، خلق و خُلق- آداب قاعدهلریگه رعایه قیلیشده، تعلیم- تربیه ده عقل حکمیدن کېلیب چیققن حالده حرکت قیلیش کېرهک، دېب حسابلهیدی.
فارابی نینگ قیمتلی فکرلریدن بیری اونینگ دنیاوی روح و دنیاوی عقل، اولرنینگ برحیات لیگی حقیده گی تعلیمات نینگ تلقینی دیر. متفکرنینگ نظریده کیشی نینگ روحی و عقلی آلگنیدن کېین بۉلیب کېتمهیدی، بلکی دنیاوی روح و عقل بیلن قۉشیلهدی. دېمک، آدم نینگ روحی و عقلی ابدی لیککه کېتهدی. لېکن اولر هېچ وقت قهیتیب کېلمهیدی و نمایان بۉلمهیدی. اولر تنه نی تشلب کېتگندن سۉنگ بیر بوتونلیک نی تشکیل اېتهدی، عقل و روح یشهش دوامیده آرتتیرگن برچه معنوی بایلیک تۉپله نیب برحیات دنیاوی روح و عقل نی تشکیل اېتهدی. متفکرنینگ بو تعلیماتی ده دنیانینگ ابدی لیگی، انسان ذاتی نینگ اۉلمسلیگی، انسان بیلیملری و عقلی نینگ اوزلوکسیزلیگی، انسانیت معنوی مدنیتی نینگ ترقیاتی حقیده گی پُر معنا غایه لر موجود. اونینگ تلقینیده عقلی بیلیش کایینات عقلی یاردمیده حقیقی علمگه ایلنهدی. فارابی بیلیش نینگ رتسیونال اصولینی اساس لگن بویوک متفکردیر. او فلسفی ترقیاتده، کوزهتوو، بحث- مناظره، بیلیش اصوللری، حسی مشاهده تۉغریسیده آز دوری اوچون اعتبارگه مالک فکرلرنی ایلگری سوردی. عالم منطق علمیگه بغیشلنگن بیر نېچه رساله لر مؤلفی دیر. " منطق علمیگه کیریش"، " منطق تۉغریسیدهگی رساله گه مقدمه"، "شعریت صنعتی قانونلری حقیده رساله"، " کته گوری" کتابی یاکی " کته گوری لر"، و باشقه لر شولرجمله سیگه کیرهدی.
فارابی منطق علمی نینگ شکللری: توشینچه، محاکمه، خلاصه، اثبات و باشقه لرنی تحلیل قیلهدی. او اندوکسیه، دېدوکسیه و قیاص لش حقیده به تفصیل معلومات بېرهدی. فارابی نینگ منطق علمی حقیده گی قرهشلری حاضر هم اهمیتینی یۉقاتگن اېمس، اولر اۉقوو یورتلرده قۉلنمه وظیفه سینی اۉتهماقده. فارابی دنیا قرهشیده اجتماعی- سیاسی و اخلاقی فکرلر هم مهم اۉرین نی اېگللهیدی. علامه نینگ" بخت- سعادتگه اېریشوو حقیده"، " فاضل شهر اهالی سی نینگ فکرلری"، "بخت- سعادت گه اېرشوو یۉللری حقیده رساله"، "بویوک کیشی لرنینگ نقللری"، موسیقه حقیده کتته کتاب"، " فقرالیک سیاستی" و باشقه اثرلری جمعیت و اونی باشقهریش، اخلاق- آداب و تعلیم-تربیه مسأله لریگه بغیشلنگن.
فارابی یقین و اۉرته شرق مملکتلری فیلسوفلری آره سیده بیرینچی بۉلیب، جمعیت نینگ کېلیب چیقیشی، اونینگ مقصد و وظیفه لری حقیده گی تعلیمات نی ایشلب چیقدی. اۉرته عصر شرایطیده جمعیت طبعی روشده کېلیب چیققن لیگینی، انسان فقط باشقه لر یاردمیده حیات قیین چیلیکلریگه قرشی کورهشه آلیشی ممکن لیگینی اساسلب بېردی. فارابی فکریچه، شهرلر انسانلری نینگ جماعه بۉلیب اویوشیشی نینگ عالی شکلی بۉلیب، اونده انسان نی برکمال بۉلیب یېتیشیشی اوچون ضروری شرایطلر بۉلدی. فارابی انسانلر طبعی احتیاج نتیجه سیده اۉز ارا بیرلشیب، جماعه نی تشکیل قیلگنلیگی نی علاهیده تأکیدلهیدی.فارابی اولوغ انسان پرور فیلسوف صفتیده انسان قدر-قیمتینی کمسیتوچی و اۉزگه مملکتلرنی باسیب آلیشگه اساسلنگن جمعیت گه قرشی چیقهدی. متفکر آدملرنی تینچ-تاتو و اۉز ارا همکارلیکده یشهشگه، انسانپرور بۉلیش گه دعوت اېتهدی.
فارابی نینگ اعتبارگه سزاوار فکرلریدن بیری جمعیت ترقیاتیده جیوگرافیک محیط نینگ اۉرنی مسأله سیدیر. اونینگ اۉیلهشیچه، کیشی لرنینگ معین حدود ده یشهشی اولرنینگ تورموش طرزی، عرف- عادتلری, اخلاقی، خُلق-آدابیگه تاثیر کۉرستهدی، جماعه گه بیرلشووگه یاردم بېرهدی. او مکمل جمعیت تۉغریسیده گی تعلیماتیده آدملرنی تورلی گروه لرگه اجرهتهدی. بونده او انسانلرنی قیسی دینگه اعتقاد قیلیشیگه، اِیرقیگه قرهب اېمس، بلکی عقلی قابلیتی، بیلیمی، علم- فنگه قیزیقیشی نی عنابت گه آله دی. فارابی دین انسان کمالاتیگه، معرفتگه، خذمت قیلیشی لازم, دېگن فکرلر طرفداری. او اسلام دینیگه، قرآن گه کتته حرمت بیلن قرهدی. دین نی کیشی لرنی خُلق- آدابگه اۉرگتوچی منبع دېب بیلدی. عینی وقتده اوندن اۉز غرض لی و شخصی منفعتلری یۉلیده فایده لنوچی، جهالت گه اونداوچی لرنینگ فکریگه قۉشیلمهدی.
فارابی شهر-دولتلرنی فاضل و جاهل گه اجرهتهدی. فاضل شهر خلقینی بخت سعادتگه اېلتیشی، اونینگ باشلیغی اېسه عدالتی، یوکسک اخلاقی و معرفتلی، اۉزیده بوتون ایجابی خصلتلرنی تۉپله گن بۉلیشی لازم. لېکن شوندی شهر یاکی مملکت لر بۉلهدیکی، اولرنینگ اهالی نفس گه بېریلگن، بوتون فکر-ذکری بایلیک تۉپلهش بۉلهدی. فارابی بوندی شهرلرنی جاهل شهرلر دېب اتهیدی. جاهل شهرلرنینگ باشلیقلری هم فقط بایلیک تۉپلهشگه رجوع قۉیگن بۉله دی." اولردن چیققن رهبر هم،- دېب تأکیدلهیدی علامه،- رهبرلیک نی مال- دنیا کۉپهیتیریشده دېب بیله دی. شونینگ اوچون هم اولر اېرته یو- کېچ مال- دنیا تۉپله ش حرکتیده بۉلهدی. بوندی رهبرلرنینگ قۉلی آستیده بۉلگن شهر خلقیده هر تورلی بوزوق عادتلر، شهوانی نفس، بیر-بیرینی کۉره آلمسلیک، بیر-بیرینی تلهش، دشمنلیک، نزاع- جنجل لر پیدا بۉلهدی". فارابی نینگ یازیشیچه، حقیقی بخت گه اېریشیش اوچون حرکت قیلووچی، اۉز ارا یاردم قیلووچی، خلقنی بیرلشتیرگن شهر- فاضل شهر حسابلنهدی. بخت گه اېریشیش مقصدیده اۉز ارا یاردم بېرگن و بیرلشگن کیشی لر فضیلتلی جماعه بۉلهدی. فارابی فکریگه کۉره، دولت نی اداره اېتووچی شخص اۉزی نینگ فضیلت و خُلق- آدابی بیلن اجرهلیب توریشی، خصوصن او 6 ته خصلتنی اېگللگن بۉلیشی، یعنی عدالتنی و دانا بۉلیشی، باشقه لرگه غمخوارلیک قیلیشی، قانون لرگه تۉله رعایه اېتیشی و قانونلرنی یره ته آلیشی، کېلگوسینی آلدیندن کۉره بیلیشی کېرهک. فارابی نینگ تلقینیچه، فاضل شهرلر یوقاری مدنیتلی بۉلهدی. اونده یشهیدیگن خلق اۉزی ایستهگن کسب-هنرنی اېگلله یدی. بوندی جمعیت ده تۉله اېرکینلیک و تېنگ حقوقلیک حکم سورهدی. فارابی نینگ فاضل جماعه حقیدهگی تعلیماتی اونینگ اخلاقی کمالات و بخت- سعادتگه اېریشوو همده انسانپرورلیک غایه لری مرکزیگه انسان نی، اونینگ مقصد مدعالرینی اۉرگنیشنی، اخلاقی کمالات و بخت- سعادتگه اېریشوو یۉللرینی کۉرسهتیش نی قۉیهدی. اخلاقی کمالات دېگنده، خیر- احسانلی ایشلر، گۉزل انسانی فضیلتلرنی توشونهدی. اخلاقی کمالاتگه خلقیت بېروچی سلبی خصلتلرگه دنگسه لیک، بېکاره لیک، بیلیم سیزلیک، آنگ سیزلیک، کسب- هنرسیزلیک نی کیریتهدی. فارابی عقل، علم و معرفت نی بخت- سعادتگه اېریشیش نینگ اساسی واسطه سی دېب بیلهدی.
فارابی انسان فضیلتلرینی توغمه و یشهش جریانیده پیدا بۉلهدیگن فضیلتلرگه بۉلهدی. عالم نینگ فکریچه، توغمه فضیلتلرگه انسان نینگ اۉته اۉتکیر ذهنلی لیگی، بیرار نرسه نی بیلیش گه اۉته قابلیتلی لیگی کیرهدی. لېکن توغمه فضیلتلر حیاتده کم اوچرهیدی. اساسی اخلاقی فضیلتلرنی آدم یشهش دوامیده اېگللهیدی. توغمه فضیلتلی آدملر هم تربیه گه محتاج. اگر اوندی آدم نی تربیه لب و تۉغری یۉلگه سالیب توریلمسه، اونینگ قابلیتی تېزده سۉنیب قالیشی ممکن. توغمه قابلیت هم نسبی توشونچه دیر. بعضی کیشیلر توغمه قابلیتینی ایشگه یخشی نتیجه گه اېریشسه، باشقه لری یامان نتیجه گه اېریشیشی ممکن.
فارابی موسیقه نی انسان تربیه سیگه تاثیر قیلوچی عامللردن بیری دېب بیلدی. او موسیقه نی انسانگه نفاست، ستاتیک ذوق بغیشلاوچی، حس-تویغولری و اخلاقینی تربیه لاوچی مهم واسطه، دېب حسابلهیدی. متفکر" موسیقی حقیده کتته کتاب" ناملی کۉپ جلدلی اثریده موسیقه نظریه سی و تاریخی، تورلی موسیقه اسبابلری، کویلر و اولرنینگ ایچکی توزیلیشی، تاووشلر، ریتملر، آهنگلر، کویلر اویغونلیگی، کوی اجرا اېتیش اصوللری حقیده سۉز یوریته دی. روایتلرده کېلیتریلیشیچه، فارابی ینگی موسیقی اسبابی یرهتگن، کوی بسته لگن، ماهر سازنده صفتیده نام چیقرگن. فارابی نینگ ایتشیچه، موسیقی تصورلر انسان روحی نینگ اېنگ نازک جاییدن قینهب چیقیب، آهنگ حالیده سېزگی قوّتلریگه تاثیر قیلهدی.
فارابی نینگ دنیا قرهشی، اونینگ جمعیت و اخلاق تۉغریسیده یره تگن یخلیت تعلیماتی ایلک اۉرته عصرلر و کېینگی دورلرده اجتماعی-فلسفی، سیاسی و اخلاقی فعل لر رواجیده مهم اهمیت گه اېگه بۉلدی. اونینگ قرهشلری شرق مملکتلریده کېنگ یاییلدی. اۉرته عصر متفکرلری بن خلدون، بن الکفتی، بن ابی عصیبیه، بیهقی، بن سینا، بن باجه، عمر خیام، بیرونی، بن رشد وباشقه لر فارابی نینگ تعلیماتینی چوقور اۉرگهنیب، اونی ینگی غایه لر بیلن باییتگنلر. بویوک متفکر و شاعرلردن علیشیرنوایی و عبدالرحمان جامی، جلال الدین دوانی، فارابی نینگ اجتماعی- فلسفی، سیاسی و اخلاقی تعلیماتیدن بهره مند بۉلگنلر.
فارابی ایلگری سورگن فکرلر 16-20 نچی عصرلرده هم مسلمان مملکت لری عالملری تامانیدن کتته قیزیقیش بیلن اۉرگنیلدی. متفکر قالدیرگن مېراث فقط شرق مملکتلریده اېمس، بلکی اوروپا ده هم ترقهلدی و اجتماعی- فلسفی فکر ترقیاتی ده سېزیلرلی تاثیر کۉرستدی.
منبع: کتاب سایتی
الفبا اوزگریب نشرگه تیارلاووچی: نوراحمد یورتداش
:: اۉخشش موضوعلر:
فلسفه ,
تیل-لغت ,
اۉزبېک ضیالی لری ,
,
:: باغله نیش لر:
شیخ ,
ابونصر ,
فارابی ,
:: اوشبو مطلبنی کۉریش : 296
|
بها قوییش : 0
|
بها قویگن کیشیلر سانی : 0
|
برچه بهالر : 0